INFORMATIONSSÖKNING

HITTA RÄTT LÄTT

Uppslagsverk

När du är ute efter grundläggande fakta i ett ämne, eller om du vill definiera ett begrepp eller ord är uppslagsverk ett bra ställe att börja på. Wikipedia är väl det uppslagsverk de flesta använder till vardags, men här på skolan har vi även tillgång till Nationalencyklopedin (NE.se) och Britannica. Du kan i många fall hitta samma fakta på Wikipedia som i NE och Britannica. Skillnaden är att vem som helst kan skriva och ändra i artiklar på Wikipedia, medan artiklarna i NE och Britannica är skrivna av ämnesexperter, på uppdrag av utgivarna. Du får därför oftast en högre nivå och mer genomarbetade artiklar om du använder dem, och eftersom artiklarna är granskade innan de publiceras underlättar det ju ditt källkritiska arbete.

Böcker

När du behöver fördjupning och bakgrundsinformation är böcker en bra källa att vända sig till. Du kanske inte alltid hittar en hel bok som handlar om just det du är intresserad av. Titta på innehållsförteckningen längst fram i boken och i registret längst bak för att hitta den information du är ute efter. Böcker hittar du förstås på biblioteket. Du kan söka i skolbibliotekets katalog eller komma in och leta i hyllorna. Hittar du inte vad du söker här, så ligger ju Stockholms stadsbibliotek bara ett stenkast härifrån. Du kan också söka i Libris. Där finns böcker från bibliotek i hela Sverige. Hittar du något där som du gärna vill ha kan du fjärrlåna det genom skolbiblioteket.

Tidningar och tidskrifter

Om du letar efter den senaste forskningenaktuella händelserintervjuer eller recensioner så är tidnings- och tidskriftsartiklar bra. Biblioteket prenumererar på ett antal tidningar och tidskrifter, men det enklaste sättet att hitta relevanta artiklar är att använda en artikeldatabas som ArtikelSök, där du kan söka bland artiklar från över 1300 olika tidskrifter och få tillgång till material som inte är fritt på internet. Hittar du inte vad du söker där kan du leta vidare på Google Scholar.

Uppsatser

När du vill hitta tidigare forskning inom ditt ämne kan det vara bra att titta på uppsatser från högskolor och universitet. Om du hittar en uppsats med ett liknande ämne kan du få god hjälp i ditt informationssökande genom att titta på deras källförteckning. Använd inte studentuppsatser som källa till ditt eget arbete, använd dem för att komma vidare i din informationssökning. Du kan söka efter uppsatser i databasen Diva eller på uppsatser.se.

Databaser

En databas är en samling av information av en viss typ eller i ett visst ämne som blivit noga indexerad för att det ska gå lätt att hitta det man söker i den. Här på skolan har vi tillgång till ArtikelSök, där du kan hitta artiklar från svenska tidningar och tidskrifter, och Landguiden, som innehåller information om länders geografi, historia, kultur med mera. Vissa databaser är tillgängliga gratis online, som till exempel Stockholmskällan som är väldigt användbar om du är intresserad av stadens historia och kulturliv.

SÖKTIPS

Hitta sökord

För att hitta litteratur i ditt ämne är det viktigt att du använder bra sökord. Ta din frågeställning som utgångspunkt och skriv ner de viktigaste orden. Skriv även ner synonymer och engelska motsvarigheter.

Testa sedan att kombinera dina sökord på olika sätt. Om du till exempel vill undersöka sociala mediers inverkan på ungdomars hälsa kan du söka på:

– sociala medier ungdomar hälsa
– skärmtid unga hälsa
– mobiltelefon unga

För många träffar

Märker du att dina sökningar ger alldeles för många träffar kan du begränsa din sökning genom att sätta citattecken runt dina sökord. Du får då bara resultat där orden står tillsammans i den ordningen.

Exempel: ”sociala medier”

Du kan också begränsa din sökning genom att lägga till fler sökord. Ju fler sökord desto färre träffar eftersom alla sökorden ska finnas med i varje träff.

Exempel: ”sociala medier” ungdomar hälsa

För få träffar

Får du för få träffar på dina sökord kan du testa att trunkera dina sökord. Det gör du genom att sätta in en asterisk  (*) i stället för en ändelse på ditt sökord. Du får då resultat med alla former av ordet.

Exempel: ung* (ger resultat för ungdom, ungdomar, unga etc.)

Du kan också göra en kombinationssökning och söka på två liknande begrepp samtidigt. Det gör du gemon att skriva OR mellan sökorden.

Exempel: ungdomar OR unga