Enskilda Gymnasiets litteraturpris 2024

Det finns många litteraturpriser i världen, men väldigt få som belönar ungdomsböcker. Och ännu färre (om ens några) där juryn består av unga läsare. Vi har därför instiftat Sveriges, kanske världens, första litterära pris för bästa ungdomsbok utsedd av högstadieelever. Vi håller nu på att sätta ihop den jury som ska vaska fram vår vinnare 2024.

Som alla litteraturpris har EG-priset vissa kriterier i urvalet av möjliga vinnare – en ”long list” och en ”short list” som det brukar heta. Den långa listan var helt enkelt alla böcker av svenka författare riktade till ungdomar/unga vuxna utgivna under 2023 (det blir en liten eftersläpning för att vi ska hinna läsa), och den korta listan utgörs av fyra favoriter från den långa listan. De fyra böckerna på den korta listan är:

Pestblommor av Mats Strandberg

Pusselbitar av Matilda Gunnarsson Rathsman

Mina brott, utbrott och sammanbrott av Åsa Stenholm

Fjärilshjärta av Moa Backe Åstot

Juryns uppgift blir att läsa dessa böcker och tillsammans  komma överens om vilken bok som är bäst. Vinnaren presenteras i december och författaren bjuds in att komma till skolan och ta emot sitt pris.

Vill du titta lite närmare på böckerna så finns de i biblioteket.

Tidigare vinnare

Johanna Nilsson  Jag överger mig aldrig!

Juryns motivering:

”En bok som berör läsaren direkt, utan att hållas tillbaka av klassiska romanregler.”